reklama

Čo s nákladnou dopravou, alebo návod na zníženie počtu slonov.

Toto je na vážno. Už som to spomínal, ale pripomeniem len v skratke. Bez nás (kamiónov), to v Európe jednoducho nejde. Nedá sa to. Európa je na cestnej doprave závislá. A na druhej strane je zasa cestná doprava najrýchlejšou a najekonomickejšou v pomere: cena, výkon, čas.Alternatívou sú iné druhy dopravy, ktoré však nedokážu prepraviť daný objem. Pokúsim sa rozobrať..

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
ilustračné foto
ilustračné foto (zdroj: http://www.flickr.com/)

 Železničná: Azda najviac má možnosť "zasiahnuť do kartelu" cestnej dopravy. Jej nevýhoda je ale časová strata a prípadná medzinárodná doprava. Už aj dnes fungujú tzv. RO-RO, RO-LA alebo LO-LO vlaky, ale len na najvyťaženejších prepravných trasách. Z praxe poznám linky trebárs Koln-Verona RO-RO alebo Freiburg- Novara RO-LA. Pri cestách do Talianska som jazdou po A22 ešte videl aj vlakové súpravy LO-LO. ( ale odkiaľ a kam???). V rámci Slovenska ale železnice prepravia len zlomok toho, čo ide po cestách. A je to vinou hlavne managementu železníc a ich logistikou (príklad: Michalovce- Bratislava- týždeň)...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Lodnú, leteckú a inú dopravu by som v rámci Slovenska radšej nekomentoval. Jednak do nej nejako zvlášť nevidím, jednak v percentách má podľa mňa malé zastúpenie. Lodná maximálne tak na trase A-SK-H-RO-BG. A letecká??? Ťažko povedať. Určite zohráva fakt aj cena. A pri leteckej doprave je najvyššia.

Takže čo s nami?

 Naučiť sa s nami žiť. Čím viac budú pribúdať obmedzenia, tým viac bude slonov na ceste. A treba si zapamätať jedno: Rýchlosť kolóny je priamoúmerná rýchlosti najpomalšieho vozidla v kolóne. Ja viem, viem. Nemáte nás radi. Nemusíte nás... Ale takéto príspevky mi väčšinou píšu ľudia, ktorý o tejto práci nemajú absolútne „šajn". Ak budem citovať moju manželku:" ...ani ona by nemala, ak by so mnou nežila, a príležitostne so mnou nestrávila nejaký ten deň v práci". Ono to asi naozaj treba zažiť. Viem, že sú medzi nami aj iný.... tiež som ich spomínal skôr. Ale za to, že v kabínach sú, môžu zamestnávatelia, teda dopravcovia, ktorí takýchto vodičov prijímali.... ale naspäť k téme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Čo s nami. Ubudnúť nás neubudne. Teda objem prepravy zázračne neklesne. Ale mohol by sa zmenšiť počet áut. A to za tzv. cestné vlaky. Ináč ma „pobavil" článok na adrese: http://www.euractiv.sk/lisabonska-strategia/clanok/cestne-vlaky-doprava-buducnosti-014238. Pokiaľ sa ostatný budú správať voči kamiónom tak arogantne ako v súčasnosti, má takéto niečo šancu na prežitie po prvú zákrutu alebo prvý diaľničný výjazd. Nehovorím, že je to nemožné, len si to v súčasnej situácii neviem predstaviť na ceste. Napríklad, čo by to urobilo v prípade „myšičiek osobákov", schádzaní osobákov z diaľničného výjazdu ( na poslednú chvíľu).....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keď som napísal cestný vlak, myslel som tzv. švédsku súpravu. T.j súprava na fotke hore o celkovej dĺžke 25 a povolenej celkovej váhe 60t. Jedná sa o typ, ktorý sa v súčasnosti používa s úspechom, vo Fínsku, Švédsku a Holandsku. ( ak som nejaký štát zabudol, tak sa ospravedlňujem.) Ale tam som ich videl na živo. A momentálne ich testujú v plnej premávke Česko a Nemecko. Viem, že v rámci vnútroštátnej prepravy, takéto súpravy nezmenia drasticky počet áut. No majú svoj význam pri preprave trebárs dreva, mlieka, PHM, alebo rozvozoch (Tesco, Lidl, Billa). Európa tento smer naberá, a Slovensko by nemalo zaspať dobu. Ono to nie je len o zákonnom povolení väčšej dĺžky a váhy. Je to o prispôsobení sa ciest, kruhových objazdov, parkovísk...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Jednak môj názor je, že tieto súpravy sú aj ekologickejšie (odvezú viac pri menších nákladoch) aj ekonomickejšie a oveľa šetrnejšie k cestám. Majú totižto menšie „tlaky na nápravu", ako v súčasnosti používané súpravy. Takže odvezie to viac, ( pre laikov 2 nové, ako 3 súčasné) menej to ničí cesty, a menej to zaťaží aj životné prostredie. Ono táto téma je na dlhšie, ale aspoň som ju začal. Určite sa k nej vrátim. Ale za zamyslenie to určite stojí...

 A slonov bolo menej a menej... a žili šťastne, pokým nepomreli.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  138
  •  | 
  • Páči sa:  710x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu