Kamióny, policajti, cesty, železnice, štetky, politici a iné mýty.

Autor: Rastislav Čurma | 6.3.2011 o 13:51 | (upravené 6.3.2011 o 14:01) Karma článku: 9,85 | Prečítané:  2165x

V poslednom čase sa až príliš rozmáha skresľovanie verejnej mienky na úkor kamiónovej prepravy na Slovensku. V tomto mojom príspevku niektoré z nich vyvrátim, niektoré zničím úplne a niektoré.... Problematika veľmi široká. Zákonodarný zbor tvorí zákon, ale nekonzultuje ho so zástupcami vodičov. Česmad, ako univerzálny expert sa k problematike nevyjadrí adekvátne, lebo o problematike nič netuší. UNAS zasa obhajuje len záujmy zamestnávateľov... a je tak isto jednostranný.... tak to skúsim rozobrať ja.

Témy vyberám náhodne. Nemajú žiadny chronologický postup:

Mýtus č.1:

MÝTO

zahraničný prepravcovia nás využívajú na tranzit a rozbíjajú nám naše cesty.

kamióny mýto obchádzajú.

To prvé je nezmysel. Včera bol na Sme publikovaný článok s týmto významom. Je to somarina až to bolí. http://natankuj.sme.sk/c/5793768/slovensko-sa-stalo-tranzitnou-krajinou-pre-kamiony.html

Teda po prvé: Aj naši dopravcovia obchádzajú územie Slovenska kvôli mýtu. Logické. Obchádzajú to Maďarskom a Poľskom. V oboch krajinách diaľnice spoplatnené len diaľničnou známkou. Cez územie Slovenska tranzituje naozaj len ten, kto musí. Teda Rumuni, Bulhari a Maďari,  ktorý smerujú do Poľska. A Poliaci smerujúci na Balkán a do Talianska. Najčastejšie trasy:

Trstená- Rajka - tranzit PL-SLO,I

Trstená- Šahy - tranzit PL- H, Balkán

Vyš. Komárnik- Seňa tranzit PL-H, Balkán

Vyš. Komárnik- Sl. Nové Mesto tranzit PL-H, Balkán

K obchádzaniu mýta s úsporou môže dochádzať nejako významne hlavne na trase Vyš. Komárnik- Slovenské Nové Mesto. A to hlavne po trase Vyš.Komárnik- Domaša. Vranov nad Topľou. Že to kompetentný nevyriešia, je hlavne problém samospráv. Stačí osadiť značky „Zákaz vjazdu nad 7,5t TRANZIT". Ale samosprávy namiesto toho aby značky zakúpili a osadili len nadávajú... Ak aj slovenský kamión „obchádza mýto" po štátnej ceste, tak to vodič robí na príkaz svojho managementu, teda vedenia spoločnosti. Takže čítajúcich poprosím, neobracajte svoj hnev na vodiča. Ten nie je na ceste zo svojvôle, ani z pasie. Na cestu ho vyslali, trasu mu určili.....

MÝTUS č.2:

Udeľovanie pokút

Včerajšia štatistika spomínaného článku: katastrofálna. Podané tak, že všetci porušujú predpisy... teda prevažná väčšina. Toto má ale dva pohľady. Chýbal rozpis priestupkov. Teda niečo iné je dostať pokutu za trebárs rozmer vozidla, niečo iné za rýchlosť, niečo iné za porušenie času jazdy a doby prestávok, a niečo iné zase za preťaženie. A nakoniec samostatná kategória a NR.1: Pokuta, ktorú vodič dostane a je nútený ju zaplatiť, pretože nemá na výber. Zaplatí ju, aj keď je neoprávnená, pretože neriskuje priestupkové konanie a s tým súvisiacu stratu mzdy, nepokračovanie v ceste, možnú stratu zamestnania. To priestupkové neriskuje práve z týchto dôvodov. Teda ak ju nezaplatí, aj keď je neoprávnená, tak mu zoberú vodičské oprávnenie a nemôže pokračovať. Zvlášť pri ceste do zahraničia... Riešenie: existuje. Viac v mojom blogu http://curma.blog.sme.sk/c/258487/Aj-pre-vodicov-kamionov-kaucia.html.

MÝTUS č.3:

Nevymožiteľnosť pokuty.

Nevymožiteľnosť pokuty od zahraničného prepravcu je len a len o zákonoch. V pokračovaniu jazdy vedia zabrániť vo Francúzku, Španielsku, Nemecku, Rakúsku.... len u nás sa to nedá? V Rakúsku je to dokonca o tom, že ak vodič nemá hotovosť ani platobnú kartu, zabavia mu osobné veci. Autorádio, mobilný telefón, laptop, a iné cennosti. Cenu stanoví policajt. Uloží do depozitu a vodič má, myslím že dva týždne na to, aby predmetné veci vyplatil. Ak tak neurobí, predávajú sa na dražbe...

Mýtus č.4:

Prežažovanie

Preťažovanie. Áno. Určite k nejakému dochádza. Hlavne pri transporte dreva. Jedná sa buď to o celkovú váhu preťaženia ( nápravové tlaky môžu vyhovovať), alebo o preťaženie nápravových tlakov. Za toto by ale v oboch prípadoch mal byť zodpovedný odosielateľ tovaru. V plnom rozsahu. Ak totiž niečo s nákladom nie je v poriadku a vodič odmietne, tak ho zamestnávateľ nahradí iným vodičom. Jednoduché. Ak by namietal zamestnávateľ u odosielateľa, už  vo firme teoreticky nakladal posledný krát. Takže naše firmy si naozaj robia čo chcú. A v tomto ich prostredníctvom sankcií môže „usmerniť" naozaj len štát aj prostredníctvom  pokút pri kontrolnom meraní políciou. Takže ak sa preťažuje, vo väčšine je to spôsobené nečinnosťou štátnej správy. U zahraničných zase pri preťažení udeliť pokutu a nepovoliť pokračovanie v jazde bez jej zaplatenia....

MÝTUS  č.5:

Železnice

Riešenie som naznačil už v blogu http://curma.blog.sme.sk/c/220390/Co-s-nakladnou-dopravou-alebo-navod-na-znizenie-poctu-slonov.html. A ak si niekto mylne myslí, že naše cargo má čo i len snahu riešiť prepravu po železnici... tak sa mýli. Jednak to urobiť nemusí. Je to štátny podnik s garanciu mzdy. A po druhé mám pocit , že to, čo sa v cargu dlhodobo deje, je len cielené znižovanie jeho hodnoty. Ale hlavné argumenty pre laikov. Ak si myslíte, že sa to dá riešiť prepravou kamiónov (celých) po železnici , systém RO-LA... tomuto bráni hlavne to, že v rámci Slovenska to nemá význam (prílišná časová strata) a hlavne v slovenskej republike nie je ani jeden jediný vagón na takúto prepravu! Ďalšie systémy použiteľné sú. Teda aj RO-RO, aj LO-LO. Ale nevykonávajú sa hlavne z dôvodov:Preprava Michalovce - Bratislava trvá železnicou týždeň.To znamená hlavne  časovú stratu. Aj na vagón a z vagóna to musí prepraviť kamión, takže aj odosielacia stanica, aj cieľová stanica a ich okolie sa nadmerne, a o to viac zaťažia. A hlavne je to nemožné tým, že väčšina firiem nedisponuje skladmi a skladníkmi na dlhodobejšie uskladnenie tovaru. Takže kamión to privezie na hodinu a firma potrebuje minimálny počet zamestnancov na manipuláciu s tovarom. Po železnici je to ale pomalšie, zvyšujú sa náklady na skladové priestory, skladníkov, atď, atď... je to celoeurópsky trend. Slovenský dopravca to nezmení a nemôže za to......

MÝTUS č.6:

Rozbíjanie ciest.

Už vyššie som napísal veci súvisiace s počtom kamiónov. Kvalita ciest je skôr o ich kvalite výstavby. Odporúčam kritikom pozrieť si tranzit napríklad v Taliansku diaľnica A1, v rakúsku diaľnica A1, A2, v Nemecku A6, A3, A9, A7.... kdekoľvek v EU vládne tranzit, z ktorého by našinec zošalel... a cesty sú v poho.... takže je to naozaj o kvalite ich stavby....

MÝTUS č.7:

Štetky.

Ešte pred otvorením D61 sa v novinách vo veľkom prezentovalo, že ak kamióny budú na objazde, tak aj štetky tiež. Nepotvrdilo sa. V Bratislave sa vo veľkom „pracuje" v Petržalke pri Tescu, pri Slovnafte... atď atď... a to sú kamióny na objazde už roky...

 

Čo k tomu všetkému dodať? Nič.

Páni politici a páni zákonodarcovia by sa konečne mohli opýtať aj nás. Nás vodičov. Máme riešenia. Aj kompromisné. A niektoré aj „za babku".... ale to by asi museli niečo CHCIEŤ riešiť ....

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?