Dobrovoľní alebo nútení zabijaci

Autor: Rastislav Čurma | 28.10.2012 o 7:50 | (upravené 28.10.2012 o 8:28) Karma článku: 13,93 | Prečítané:  3085x

Pred pár dňami prebehli médiami správy o profesionáloch za volantom, ktorí používajú rôzne spôsoby ako porušovať predpisy o maximálnej dobe jazdy. Efektná, nič nehovoriaca reportáž na TV JOJ. Chlap v kukle. Také slovenské CSI. Až na ten jednostranný pohľad. Ale hodnotiť plytkosť reportáže asi zmysel nemá. Tak sa v ďalších riadkoch pokúsim poopraviť niektoré tvrdenia a objasniť veci s tým súvisiace.

Nákladné autá a autobusy používané v komerčnej doprave musia byť vybavené záznamovým zariadením. Autá vyrobené pred rokom 2005 majú zariadenie, ktoré zaznamenáva činnosť vodiča na tzv. „papierový kotúč". Autá po roku výroby 2005 používajú tachograf s digitálnou kartou vodiča. Obidva systémy zaznamenávajú dennú činnosť vodiča. Dobu jazdy, dobu odpočinku, rýchlosť vozidla... A slúži to najmä na kontrolu činnosti vodiča. Hlavne z dôvodov, aby neprekračoval maximálnu dobu jazdy (max 10h/deň), alebo minimálnu dobu odpočinku (min 9h/deň). Určené ako medzinárodnými predpismi (ES 561/2006),tak aj slovenskými predpismi (zákon č. 462/2007 Z.z.).
A všetko funguje, ak vodič toto zariadenie nevyradí z činnosti....

A pri novom systéme digitálnych tachografov a digitálnych kariet vec absolútne jednoduchá. Na snímač na prevodovke stačí umiestniť magnet, a signály o tom, že je auto v pohybe tachograf neprijme. De facto pre kontrolné orgány „auto stojí a vodič odpočíva" . A vodič? Ten veselo sviští  ďalej. Pokiaľ  ho priamo s magnetom na prevodovke nechytí  kontrola - nič sa nestalo a vec takmer nedokázateľná. Obrovský risk pre vodiča.  Po finančnej stránke niekoľko príkladov:

Francúzsko  4200eur (za vodiča)

 Nemecko 3200-5100eur

Česko  50000Kč + Správne konanie

Slovensko 2200eur

Španielsko 6800eur

A teraz trocha faktov, čo už v reportáži neodznelo:
Dovolím si tvrdiť že 90% vodičov ,ktorí používajú magnet,  si jeho použitie zdôvodnia sami pred sebou. Teda ho používa dobrovoľne!!!. ( Prečo vysvetlím nižšie.) Jednak im to umožňujú nedôsledné kontroly ako na cestách, tak aj interné kontroly Inšpektorátu práce vo firmách. A potom už len ide o to, ako si to vodič obháji. Napríklad, aby došiel domov, aby viac zarobil, aby bol doma na víkend.... Sám poznám niekoľkých kolegov, ktorí sa pochvália tým, že odjazdili 60h v kuse alebo prácu ktorá je pri dodržiavaní pravidiel tak na 2,5 pracovného dňa urobia za 24h!!!
A sú to neskutoční idioti a dobrovoľní zabijaci!

NEPOŽADUJE  TO PO NICH FIRMA, NEŽENIE ICH ANI TERMÍN VYKLÁDKY ALEBO NAKLÁDKY, PLATENÍ SÚ PAUŠÁLNE (bez ohľadu na podaný výkon, alebo množstvo urobenej práce). ROBIA TO ABSOLÚTNE DOBROVOĽNE. Dobrovoľní zabijaci!!!

Ďalšia kategória sú vodiči zamestnaní v slovenských firmách. Štandardná pracovná zmluva znie na mesačnú mzdu a diéty (pre inšpektorát práce) ale vyplácaní sú od odjazdených kilometrov.(To zakazujú ako slovenské zákony, tak aj medzinárodné nariadenia). Tam robí ale najväčšiu chybu, Inšpektorát práce. Pri kontrole ich nezaujíma vodič, nezisťuje ako je to s podmienkami vo firme a ani nepátra. Príde a odíde. A pritom je to jednoduché. Stačí fyzická kontrola auta( počítadlo km a dokumentov). OPAKOVANÁ!
 Ak je pri zákazke z bodu A do bodu B 1000km ale auto má fyzicky  najazdené len 750km, tak o tých chýbajúcich 250km si to vodič neskrátil, ale tachograf nebol v prevádzke! Stačí fyzicky odkontrolovať papiere a počítadlo km v aute. Vodič uvádza reálne km. Ak by tak neurobil  nemal by ich zaplatené. Na strane druhej, ak by uviedol len počet km z počítadla auta, tak chýbajúcich 250km by bolo do neba volajúcich. Je pravda, že chýbajúce km sa môžu dotočiť (napríklad auto na valcoch, alebo na zdviháku a kolieska sa krútia a km naskakujú), ale neverím, že vodič alebo firma by boli až tak dôslední.  Je to náročné aj časovo. Druhá možnosť je upraviť to elektronicky, to už sa dokazuje ťažšie. Ale aj to je náročné na HW a SW vybavenie a opakujem, neverím že firma je až na toľko dôsledná.
Zabijaci „dobrovoľne nasilu"!!!

A posledný prípad je, že je vodič nútený firmou priamo. Dispečer nezvládne svoju pozíciu a prácu. A aby neprasklo, tak pritlačí na vodiča. A vtedy je len na vodičovi, či sa zlomiť dá, alebo nie. Ale nezlomte sa, ak ste živiteľom rodiny alebo vám pohrozia výpoveďou.... A je pravdou, že v X prípadoch  dispečer (neriskujúci nič) „pritlačí" vodiča len preto, že môže!!!
Zabijaci zahnaní do kúta!!!
 

To je to, čo v reportáži neodznelo.  Bol tam aj pán z Inšpektorátu práce, ktorý tvrdil, ako robia všetko preto....bla, bla bla. Inšpektorát práce je kategória sama o sebe. Z praxe poznám niekoľko prípadov, kedy podnet zo strany vodiča bol podaný oprávnene, ale „chybička se vloudila" a IP nič nezistil. A vodič mal problémy so zamestnávateľom. Takže sa ani nedivím, že vodiči rezignovali. A kde niet žalobcu, niet ani sudcu.
Na strane druhej, kontrolný orgán,  ktorý by mal využívať aj status ochrany zamestnanca, ho nechráni vôbec .

Na záver: To čo odznelo v reportáži bola pravda. Zároveň nie úplná. A v našej profesii je veľa ďalších a aj s tým súvisiacich problémov. Nechcem ale, aby ste teraz kriminalizovali profesionálnych vodičov ako stav. VŠETCI TAKÍTO NIE SÚ!!!
 Ak by v našej banánovej republike fungovalo všetko ako má, nestávali by sa takéto prípady. A na to, aby to fungovalo stačí  len, aby si IP robil to čo má.

Kto je vinný?
Zamestnávatelia. Stačí, že vodiča prepustím,  ak používa magnet, alebo jazdí na viacero tachografových kariet. Za to, že svojimi pracovnými podmienkami  vodiča nútia k čo najväčšiemu počtu kilometrov......

Inšpektorát práce. Za jeho nečinnosť a nedôslednosť.   Stačí si zistiť, ako je vodič vyplácaný, že to čo je na papieri je len fraška. Stačí robiť dôkladnejšie kontroly aj s fyzickou kontrolou auta. Stačí len počúvať  vodiča a chrániť ho....

Vodiči. Za to, že na takéto podmienky pristúpili. Za to, že sa nebránia a hlavne za to, že ten magnet použijú......

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?