Pre vodičov kamiónov - zlatá horúčka dopravcov a školiteľov

Autor: Rastislav Čurma | 9.12.2012 o 12:57 | (upravené 9.12.2012 o 19:12) Karma článku: 11,58 | Prečítané:  7890x

Takmer všetci poskytovatelia mobilných služieb pôsobiaci v SR hrajú na strunu viazanosti. Strunu, ktorou si človeka ukotvím na určité obdobie. O dobe viazanosti špekulovať nebudem. Je to o súhlase oboch strán, ako poskytovateľa, tak aj toho, kto danú službu využíva. A tá viazanosť na 2 roky? To je tiež vecou akceptácie. Naši dopravcovia (poniektorí), ale prišli s vynálezom viazanosti na 5 rokov.... Ako to funguje?

Niekedy to fungovalo na princípe tzv. vnútro podnikových pôžičiek. Zamestnávateľ poskytol svojmu vodičovi pôžičku. A už ho mal "ukotveného". Pri prípadnej rebélii vodiča, stačilo len pohroziť predčasným splatením. A že sa to dialo, s určitosťou by vám vedelo rozprávať niekoľko stoviek vodičov. Či to boli pôžičky s úročením, alebo nie, a či z prípadného úročenia poskytovateľ aj zaplatil dane, nechám na fantázii čítajúcich .

Prišli na rad laptopy. Zamestnávateľ zakúpil a "prepožičal" svojim zamestnancom. Tí sa mu potom "ukotvili" na určitý čas. O cene a prípadnom zárobku špekulovať nebudem. Možnosť bola. A tiež vodiči to využívali. Dobrovoľne.

Potom, ale prišla inovácia. A bezúročná. Napríklad školenie ADR. ADR (pre nechápavcov) je zjednodušene preprava nebezpečných vecí. Mimo toho, že vyžaduje nároky na vybavenie auta, je potrebné, aby aj vodič spĺňal náležité, zákonom stanovené požiadavky. Takže dopravca vyšle vodiča na školenie, zaplatí mu ho a nechá ho podpísať papier, v ktorom sa vodič zaväzuje, že pokiaľ opustí firmu pred dobou ukončenia platnosti daného školenia (5 rokov), musí dopravcovi uhradiť cenu za toto školenie. Alebo primeranú časť. A predstavte si, že niektorí naši kolegovia boli dokonca hrdí na to, ako sa o nich ich zamestnávateľ stará. "Dokonca im zaplatí aj ADR".... To že takýto dopravca si za prepravu "pod ADR" účtuje viac, ale vodičovi zaplatí tú istú almužnu, to už týmto vodičom nejako unikalo. Nehovoriac o tom, že pri preprave "pod ADR" má vodič nárok na príplatok za sťažený výkon povolania. Teoreticky na tom dopravca mohol aj zarobiť. Cena za takéto školenie síce nie je verejným tajomstvom, ale cena skutočná už bola. Takže vodič podpísal dodatok k zmluve a zaviazal sa, za určitých podmienok, uhradiť určitú sumu. Nemusím asi zdôrazňovať, že ak máte takýchto vodičov niekoľko desiatok, alebo stoviek, tak si cenu dohodnete. A verím, že zase sa na tom niekto "nabalil".

Ale máme tu nový level. A ten sa volá Kvalifikačná karta vodiča.

Pôžičku vodič mať nemusel. Laptop si kúpiť, alebo zapožičať nemusel. ADR takisto. Ale ku kvalifikačnej karte je prinútený. A zamestnávatelia si to poisťujú.
Kvalifikačná karta vodiča je vynález EU. Nebudem tu špekulovať o potrebnosti, alebo nepotrebnosti. Je povinná a vodiči sa s tým musia zmieriť. Jej nadobúdaciu cenu ovplyvňuje viacero faktorov.

Vek vodiča, doba platnosti VO... A cena je tak isto špecifická. Pre nového a mladého vodiča je privysoká. A pre tých starších skúsených harcovníkov zas akceptovateľná. Kurzy sú rôzne a trvajú v rozsahu 35, 70, 140, alebo 280h....  Cena? od 150 do 1600 Eur!!!

A tu je tá inovácia. Nemenovaná pobočka nemenovanej zahraničnej firmy na SK( ale robia to aj dopravcovia rýdzo slovenskí) vyslala svojich vodičov na školenie. Kurz ktorý mal trvať 35h. Cena za tento kurz sa pohybuje od 150 do 230 Eur. Voľná tvorba cien na SK. Takže firma vyšle povinne vodičov na kurz ( tento kurz ešte nepotrebujú), ktorý má trvať 5 pracovných dní (35h). Tento kurz, títo vodiči absolvujú za 2 dni!!!!!

Nato, každý z týchto vodičov dostane podpísať dodatok k pracovnej zmluve, kde sa zaväzuje uhradiť sumu 280 Eur, ak odídu z firmy počas prvého roku platnosti. A pomernú  čiastku, ak odídu z firmy počas nasledujúcich 5 rokov!!!!! A ten dodatok je jednostranný pre firmu. Vodič nemá šancu ho zmeniť. Podpísali všetci. Takmer. Niekoľkí si ho ale prečítali a nepodpísali. Výsledok? Výpoveď!!!!  A je jedno či nepodpísali preto, že nesúhlasili s cenou, alebo s podmienkami dodatku... kde je teda háčik? Vysvetlím.

Vodiči absolvovali kurz v rozsahu 35h (5 dní) za 3 dni. V inej firme dokonca za 2 dni!!!

Cena za tento konkrétny kurz sa pohybuje v závislosti na počte vodičov, a v rámci Slovenska je to od 150 do 230 Eur. Pre jednotlivcov. K tomuto ešte treba pripočítať cenu 50 Eur a  5 Eur za vydanie karty a správny poplatok.

Povinnosť absolvovať tento kurz pre vodičov sa viaže k dátumu 14. 9. 2014!!!

Jednoduchá kalkulácia:

Mám 200 vodičov. ( skutočný počet) Pri takomto počte si dovolím zašpekulovať a tipnem si, že cena za vodiča sa pohybovala na úrovni 125 Eur. Dôkaz na to nemám, ale množstevná zľava a fakt, že vodiči 5 dňový kurz absolvujú za 3 dni podporuje túto špekuláciu.

Pošlem ich v roku 2012 na kurz, ktorý musia mať až v roku 2014. Cenu tohto kurzu si v jednostrannom dodatku stanovím na 280 Eur... Tiež vám niečo nesedí?

125 Eur + 55 Eur správne poplatky = 180 Eur.  Do sumy 280 je to rovná 100-vka na hlavu.
Ak to vynásobíme počtom vodičov 200ks, výsledkom je celkom slušný zisk. 20000 Eur. Aj pri kalkulácii 180 Eur/osoba za kurz, je čistý zisk firmy 10000 Eur. Teda firmy, alebo niekoho konkrétneho......

Môžem len hypoteticky predpokladať, že cena 280 Eur osoba, bola stanovená preto, aby to slovenský management tejto firmy mohol "vyfaktúrovať" zahraničnej matke. Takže "vyškvarí" to okamžite....

Kolegovia. Nenechávajte sa dotlačiť k takýmto nezmyslom. Stále si prečítajte dodatky k zmluvám, ktoré podpisujete.  Povinnosť absolvovať tento kurz pre väčšinu z vás je viazaná k dátumu 14.09.2014. A radšej zaplaťte 150 Eur autoškole a bez viazanosti, ako sa necháte uviazať svojim zamestnávateľom a on na tom ešte aj pekne zarobí....

Takže ak máte pocit, že sa o vás váš zamestnávateľ príkladne stará, realita môže byť v skutočnosti úplne iná....

A k názvu článku? Toto je naozaj zlatou horúčkou pre dopravcov, ktorým charakter a česť nič nehovorí. (Pozor netýka sa to všetkých).

Vodiča donúti EU. A vodič to zo svojej almužny aj zaplatí. Alebo sa nechá vyššie opísaným spôsobom zneužiť.

A charakter a česť školiteľov? (Zase sa to netýka všetkých).

Absolvovať 5 dňový kurz za 2-3 dni, myslím že to stačí na to, aby si každý urobil svoj názor.... Veď zodpovednosť nemajú žiadnu...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?