Slonie cesty, mýtus zvaný železnica a zelené mozgy

Autor: Rastislav Čurma | 16.2.2013 o 17:01 | (upravené 16.2.2013 o 18:09) Karma článku: 13,35 | Prečítané:  3633x

Kto už číta moje blogy nejaký ten piatok, vie, že slon je v mojom slovníku ekvivalentom kamiónu. A dnes sa budem venovať tomu, prečo je myšlienka kamiónov na železnici  v rámci Slovenska nereálna.. Teda ono to ide. A v praxi by to vyzeralo asi tak, že koľajnice zablokujeme jednou dlhou súpravou z východu na západ a ďalšou zo severu na juh. A kamióny nepôjdu po ceste, ale po vagónoch.... To bol vtip. To sa samozrejme nedá. Na vagónoch chýbajú odstavné parkoviská, čerpacie stanice a prostitútky....To bol druhý vtip. Tento blog píšem pre "zelené mozgy", aby prestali zavádzať verejnosť a pre ostatných, aby som im objasnil trošku realitu .... Takže trochu reality.

Najprv asi niekoľko vysvetlení zo slovníka kombinovanej prepravy. V rámci kombinovanej prepravy cesta- železnica existuje niekoľko variant.


Ro-La systém. (Rollende Landstrasse) Tento systém je v lokálnej preprave na  Slovensku nezmyslom.
AD1: Územie SR je príliš malé a pri transporte by došlo k obrovskej časovej strate. Trasu východ - západ  urazí slon po ceste za cca 9h aj s odpočinkom. Sever - juh 4h. Rentabilita pre dopravcu pri tomto type kombi prepravy je na oveľa dlhších trasách. V EU napríklad trasa FREIBURG- NOVARA, SZEGED - WELS, BRENERSEE - TRENTO, REGENSBURG - TRENTO...  všetky tieto trasy majú spoločný jeden faktor. Buď to sú dlhšie, a teda šetria čas prepravy a poplatky za diaľnice, alebo "veci s tým súvisiace", napríklad poplatok za most Európy, alebo tranzitné zaclenie (platné pre Švajčiarsko). V prípade SR ako samotnej ale zmysel nemajú. V koridore východ-západ by to mohlo pre dopravcu byť zaujímavé na trase Košice - Regensburg, alebo Košice - Drážďany. Má to ale jeden podstatný háčik.
Na prepravu systémom RoLa musí byť pripravená aj železničná trať, aj terminály a hlavne sú potrebné špeciálne nízkoložné vagóny. A TIE NA SK NIE SÚ.
AD2: Zdržanie pri "naložení" a "vyložení" hrá tak isto úlohu...
AD3: Efektivita tohto systému je diskutabilná aj z dôvodu prepravy mŕtvej váhy (ťahač) a vodiča. Jedná sa o prepravu celých jazdných súprav.
Pre laikov. Slon príde na terminál, "vyjde" na vagón, v cieľovom termináli "zíde" z vagónu a pokračuje na vykládku.

RoLa system

 

Ďalší je systém je systém prepravy celých návesov.  V praxi to zase potrebuje špeciálny vagón. Jedná sa o prepravu návesov, ktoré sa upínajú vo vagóne do upínacieho zariadenia.  Náves musí byť tak isto prispôsobený na prepravu na takomto vagóne. (musí mať napríklad sklopný zadný nárazník). V rámci lokálnej prepravy po Slovensku už viac využiteľné. Za predpokladu, že náves necestuje na trase Michalovce - Bratislava týždeň. To je krutá realita nášho Carga. Takže slon dotiahne náves na terminál. Tam ho špeciálny nakladač naloží na špeciálny vagón a v cieľovom termináli je vyložený z vagónu. Tam ho zapne iný slon a poď ho na vykládku. Príjazd, uloženie na termináli, naloženie vyloženie, uloženia... to všetko musí niekto zaplatiť. V rámci SK???? Ak budeme vychádzať z časového predpokladu, že Michalovce - Bratislava trvá naozaj týždeň, tak to slon po ceste urobí 5x... Z praxe poznám trasy KOLÍN (D) - DRÁŽĎANY (D), KOLÍN (D) - VERONA (I)...Nehovoriac o tom, že takýto terminál potrebuje skladnú plochu, pretože návesy sa stohovať (skladovať jeden na druhom) nedajú.

 

Preprava "kombi" návesov

 

Systém prepravy výmenných nadstavieb (plachtové, alebo kontajnerové), tzv. Intermodal. Slon naloží, privezie na terminál, tam celú nadstavbu odopne, zapne novú.... V cieľovom termináli detto...  tak isto platí, že terminál potrebuje ako špeciálnu techniku, tak aj dostatočnú plochu, pretože nadstavby (nerátajúc kontajner) sa stohovať nedajú.


Intermodal nadstavba


Má to ale aj nevýhody. A to hlavne z dôvodu, že sa predraží nakládka tovaru a dotiahnutie na terminál, tak isto aj vykládka a cesta z cieľového terminálu na vykládku.(V rámci SK prepravy) Dopravca si v tomto prípade nebude účtovať kilometrovné, ale hodinový nájom ťahača. Ďalej je potrebné zaplatiť prekládku na termináloch a uskladnenie.  Nehovoriac o tom, že je potrebné zladiť slona s grafikonom vlaku. Oba systémy fungujú v EU, ale percentuálne nemôžu konkurovať cestnej doprave. (Pomer prepraveného tovaru ale stále stúpa). A hlavným dôvodom je tzv. JUST IN TIME.

Stačí ak sa pozriete na ktorúkoľvek firmu vo svojom okolí. Vo fabrikách zmizli sklady, zmizli skladníci, a čo sa vyrobí, to sa aj okamžite (alebo do niekoľkých hodín) vyexpeduje (rozumej naloží na slona). Je nepopierateľným faktom, že firmy takto šetria. Nepotrebujú skladníkov, regály, sklady... Že to "vyžerú" ostatní, to už je vedľajší efekt.
Ak v minulosti mala fabrika X na sklade 10 zásielok a medzi X a Y boli 3 slony, tak v súčasnosti má fabrika X na sklade 2 zásielky a medzi X a Y je 13 slonov. Tie nemôžu vyložiť ani skôr a ani neskôr. (Y nemá sklad.)  Sú skladom na ceste.
Toto by zároveň mohol byť argument pre kombinovanú prepravu . Veď to neponáhľa. Realita je ale taká, že aj pri predpoklade, že to neponáhľa sa kombi predraží. Uskladnenie na termináloch, nájom prepravnej nadstavby... Toto všetko sú záležitosti, prečo tak málo firiem využíva kombinovanú prepravu. Alebo sa týmto oháňajú. Realita bude skôr taká, že logistika ako pojem s asíce používa, ale málo kto vie čo to znamená.

Takže milé "zelené mozgy" a všetci, ktorým slony vadia. Kombi preprava v rámci Slovenska naozaj veľký význam nemá. V rámci tranzitu už áno. Ale to by sa asi Cargo muselo začať správať trošku ináč. Pred x rokmi sa mi do uší doniesla jedna perlička z rokovania medzi zástupcami Cargo a Kia.
Kia: - Z Kórei dôjde vagón za týždeň do Čiernej nad Tisou. Ako dlho pôjde z Čiernej nad Tisou do Žiliny?
Cargo: - Týždeň.
Kia: - Počkajte vy ste ma asi nepochopili. Z Kórei do Čiernej týždeň. Ako dlho z Čiernej do Žiliny?
Cargo. - Pochopil som. Týždeň.

Ak sa budeme ako Slovensko správať stále lokálne, tak to ani ináč nebude. V medzinárodnom merítku by to mohlo byť ináč....

Tento blog som písal ako reakciu na diskusiu v tom predchádzajúcom. Nenavrhoval som zrušenie zákazu predbiehania slonov. A je mojou chybou, že som to tam nenapísal. Išlo mi o to, že zákaz celoplošný a neobmedzený, nemá ako taký, žiadny zmysel. Viem, že vám slony na ceste vadia. Ale komu už vadí o 3:00 ráno, ak sa dva slony predbiehajú v kopci na diaľnici pri Zamarovciach??? Systém zákazu od 7:00 - 10:00 a 15:00-19:00 by bol oveľa rozumnejší. Aj pre vás, aj pre slony.

Čím viac slony obmedzíte, tým viac nás bude, pretože náš konzumný systém života (talianske olivy, španielske víno, nemecké autá, čínske všetko...) jednoducho nepustí. A šetriace fabriky nepustia tiež. Jednoducho sa to prepraviť musí. A zatiaľ sa to bez násnedá! Tak by bolo rozumné  naučiť sa, s nami žiť. Ďalšou variantou by bolo predĺženie jazdných súprav na 25m a 60t celkovej váhy. V praxi vo Fínsku, Švedsku, Holandsku. Testovať to začínajú Nemci, Češi... Ale to tiež nejde zo dňa na deň. Chce to prispôsobiť cesty, križovatky, kruhové objazdy, nakladacie a vykladacie rampy, parkoviská... A Slovensko by nemalo zaspať dobu. Sme malá krajina, ktorá by sa mala prispôsobiť...

P.S.: Na priloženom linku nájdete zoznam terminálov pre kombinovanú prepravu. Zaujímavé že sú aj na Slovensku, len ich využívanie je tak trochu diskutabilné. Mňa osobne pobavil popis terminálu TKD Dobrá.
Krásne, ale absolútne nevyužité. Možno to bude aj absenciou potrebných železničných vagónov. Ale to už je otázka na kompetentných v Cargu. Možno potrebujú zvýšiť dotácie... To bol tiež vtip.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?