Zápisník otca - cestujeme s bábätkom.

Autor: Rastislav Čurma | 27.5.2013 o 17:27 | (upravené 27.5.2013 o 17:37) Karma článku: 8,47 | Prečítané:  913x

Narodila sa nám dcérka. V Belgicku. Dramaticky, ale nakoniec všetko dopadlo dobre. A nás čakala prvá cesta domov na Slovensko. Možno sa už o tom popísalo veľa. A možno nie. Tak pridám aj ja do mlyna. A blíži sa aj čas dovoleniek. Takže čo a ako?  A aké sú konkrétne zážitky? Tento blog sa vymyká môjmu záberu. Ale píšem ho pre poučenie iných otcov.

Cesta prvá.

Trasa Belgicko - Slovensko (cez PL)

dĺžka: 1632 km
Auto: Volvo S 80 sedan.
Vodič: profesionál (nevychvaľujem sa, ide len o fakt, že nemám problém zvládnuť 1700 km naraz)
Manželka: nádherná
Dieťa: nádherné, vek 6 mesiacov, strava- materské mlieko z fľaše.

Výbava: hlboký kočík Chicco (dôležité!!!), elektrická odsávačka, elektrický ohrievač mlieka Philips Avent, autochladnička,  externý menič napätia 12/220 V

Samozrejme, že som bol pred prvou cestou nervózny. Ciest po Európe bolo za 20 rokov habadej. Ale prvýkrát vo funkcii nielen manžela a vodiča, ale hlavne otca.
Prvá dôležitá vec, ktorú by ste si mali (mimo auta) skontrolovať je, či váš hlboký kočík má certifikáciu autosedačky. Mal by mať upínací pás. A samozrejme certifikáciu a prídavné úchyty bezpečnostných pásov. Vyhnete sa tak aj problémom pri kontrolách v zahraničí. Hlboký kočík na prepravu sme zvolili práve kvôli dĺžke cesty 1632 km a predpokladanej dobe cca 20h. Predsa len je pre dieťa pohodlnejšie ležať, ako byť skrčená vo "vajíčku".

Dieťa vo veku 6 mesiacov znáša cestu dobre. 80% času prespí. Rodičia sú na tom horšie.
Takže zabaliť, naládovať auto, umiestniť malú a poďme.  Každý otec by si mal pred cestou preveriť všetky možné a nemožné veci. Cestu som absolvoval niekoľko desiatok krát, ale toto bola prvá cesta cez územie Poľska.
NEMECKO:

Prvá zastávka niekde pri Kolíne. Nemecko ma výhodu, že takmer na každej čerpacej stanici na diaľnici sú toalety prevádzkované firmou SANIFER. Kultúra, čistota a hlavne takmer na každej nájdete WICKELRAUM. Teda miestnosť s prebaľovacím pultom, umývadlom, toaletou pre rodiča.  Frekvencia ČS na diaľnici je cca 40-60 km. V miestnosti nájdete dokonca aj náhradné plienky (nie na všetkých ČS). Sú vykúrené a samozrejme čisté. Ohrievanie jedla pre malú celkom v pohode. Z chladničky vyberiem mlieko, vložím do ohrievačky a poďho na ČS. Chyba lávky. V spomínaných wickelraumoch nie sú elektrické zásuvky. Teda sú. Zaslepené. Takže jedlo si neohrejete. Veľmi úslužný a ústretový je ale personál ČS, či už priamo "na kase", alebo v reštauračnej časti. Buď to vám ukážu, kde sa môžete do siete pripojiť, alebo ohrievačku zoberú a pripoja do siete niekde, kde môžu len oni.
Problém nastal pri potrebe odsávania. Samozrejme nie je nič príjemné odsávať prsníky niekde v reštaurácii. Do "zadných" priestorov vás  prirodzene nepustia. Vyriešil som to zapožičaním si  meniča napätia (z12 na 220V) od kolegu v kamióne.. (Som šofér kamiónu). Menič s výkonom 150W som pripojil do zapaľovača a všetko bolo OK.

POĽSKO

Večer prejazd poľskej hranice.
Konečne som zohnal vlastný menič napätia. Ale s výkonom 300W. Zastávky na jedlo pre malú v pohode. Prebaľovanie tiež. Pri prvej zastávke v PL ma napadlo, že s ohrievačkou nemusím na ČS, ale ohrejem cez menič v aute. Pripojil som do zásuvky, zapol menič a....
300W menič dokonale vypálil poistky na aute.
Takže malá hladná, na aute vyskratovalo systém kúrenia a klímy (a ďalšie). Rýchlo manuál do ruky. Kua... Auto má 7 poistkových skriniek. Vyriešili sme to hotelom. Prvý možný hotel v centre Wroclavi. Nezaujímalo ma koľko to stojí. Jednoducho som urobil chybu.

Skrátim to.
Ráno som poistky opravil. Auto v pohode.

Varovanie pre iných otcov. Menič napätia je výborný pomocník. My sme ho potrebovali hlavne pre odsávačku. Tá ma príkon 120W. Ohrievačka mlieka má ale príkon 315W. Preto som kupoval výkonnejší. Dajte si ale pozor, na maximálne možné zaťaženie vášho konektoru. Od tohto momentu som menič stále napájal priamo na autobatériu . Klieštiky  na napojenie sú súčasťou balenia. A vyhnete sa komplikáciám s vypálenými poistkami.

ČS v Poľsku majú priestory na prebaľovanie dieťatka tiež. Využívali sme hlavne ČS ORLEN.
Ale z internetu viem, že nie na každej ČS tieto priestory majú.
Prvých  takmer 1700km naša malá zvládla v pohode. Aj manželka. A nakoniec aj auto a ja.

Cesta späť cez Maďarsko, Rakúsko a Nemecko:
Ani v jednom z týchto štátov nie je problém . ČS na diaľnici disponujú priestormi pre bábätká. (najkrajší sme asi videli v Maďarsku). A snáď, až na menej príjemný personál na ČS pri Viedni neboli žiadne problémy.   Večer hotel v Passau. Malá bola nervózna a ja som vedel, že ďalších cca 900 km by bolo utrpením pre malú, pre manželku a samozrejme aj pre mňa.

Čo by som ešte napísal a poradil?
Pomôže ak máte cestovnú postieľku (rozkladaciu). Vo väčšine hotelov, ktoré sme využili nám ju ponúkli. Za príplatok. Ak máte vlastnú, ušetríte.
Jednoznačne použiť na auto fólie. Clony, ktoré sa na okná lepia, nepostačujú.
Pri malom bábätku opatrne s klímou. Skontrolujte si, či má hlboký kočík certifikáciu sedačky.
Hodí sa, ak máte autochladničku. A ak to potrebujete, využijete aj menič 12/220V.
Je lepšie, ak máte vlastnú ohrievačku jedla. Nezabudnuteľnou súčasťou je výborná navigácia s dopravnými informáciami, aby ste sa vyhli prípadným kolónam a zadržaniam. A  pri dlhých cestách komfortnejšie auto, ktoré poskytne komfort vám a aj celej vašej rodinke.

Naša malá má už takmer 2 roky. Cestu krížom cez EU absolvovala už 6 krát.  Auto som ešte doplnil o strešný box. A smartfón o všetkých 12 dielov Maťka a Kubka. (jednoznačný favorit a prostriedok na ukľudnenie).   Samozrejme pri takýchto dlhých cestách  ( naša trvá 17 - 22h) nezabudnite na zastávky. Aj pre vás, pre vodiča, aj pre manželku a vašu ratolesť.
A hlavne vždy šťastne dorazte do cieľa.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?