O odborníkoch na Ministerstve dopravy.

Autor: Rastislav Čurma | 16.10.2013 o 16:03 | (upravené 16.10.2013 o 16:11) Karma článku: 9,86 | Prečítané:  1842x

O paškvile v podobe zákona č.56/2012 Z.z., ktorým vlastne zaniká osobná preprava na Slovensku som už písal. Že niekto dokáže zosmoliť niečo tak nedokonalé, snáď ani nemá zmysel komentovať. Niekde v kontexte dokážem pochopiť aj jeho účel.  Účelom bolo zvýšiť nároky na poskytovateľa osobnej dopravy. To aj dokážem pochopiť. Ale nič iné tento zákon ani neprináša a je svojim spôsobom likvidačný. Vysvetlím jednoducho:

1. Všetci ste TAXI.

Vyššie spomínaný zákon vlastne ruší živnosť osobná preprava a všetkých poskytovateľov mení na TAXISLUŽBU. Od 4. decembra 2013. Ak teda máte auto do 9 miest vrátane vodiča, ste TAXI. Nad 9 miest ste autobusová preprava. Realita? Časť prepravcov jednoducho skončí.

2. Odborná spôsobilosť.

Týmto zákonom sa naozaj zavádza zvýšený nárok na prevádzkovateľa taxislužby (z časti určený aj nariadeniami ES 1071, 1072 a 1073). A dokážem to akceptovať. Naozaj by nemal mať hocikto možnosť naložiť  9 ľudí a prepravovať ich z bodu A do bodu B. Mali by byť stanovené kvalifikačné a iné parametre. Realita? Tí čo neskončia, to vyriešia koncesiou na výkon taxislužby. Niektorí legálne a niektorí po známosti. Zmena? Takmer žiadna. Po 4. decembri tí čo neskončia, budú jazdiť na tých istých linkách  a na vozidle budú mať napísané TAXI (mali by mať). Nemusia mať taxameter, takže tak či tak môžu točiť čierne peniaze. Žiadne bločky do bločkovej lotérie. Faktúra. A v realite,možno ani tá nie. Stúpnu teoreticky nároky na vodiča.  Povinnosť lekárskych prehliadok, psychotestov... a mať preukaz vodiča taxislužby. Plastiková kartička na ktorej sa niekto nabalí... (50euro).

3. Pole pôsobnosti.

A začína zábava. Koncesiu vydáva úrad dopravy v sídle firmy (dopravcu). Takže ak som z Kráľovského Chlmca, žiadam košický úrad o koncesiu na Košický kraj. Nemôžem urobiť to, že beriem klienta z napr. z Prešova.
Neexistuje možnosť rozšírenia poľa pôsobností  alebo "prikúpenia" nejakého iného kraja. O zahraničí ani nehovorím. A tu začína kameň úrazu.

Zákon 56/2012 platí od 1. marca 2012. A doteraz sa nikto na ministerstve nedostal k tomu, aby v ňom odstránil nedostatky. Kde sú? Ďalšie riadky budem písať v kontexte dopravcov, ktorý prepravujú opatrovateľky, prípadne iných pracovníkov do a zo zahraničia, prípadne v rámci republiky.

Multilicencia

Predstavte si, že bývate vo Hviezdoslavove. Teda spadáte pod trnavský VUC.  Do centra Bratislavy to máte 25km. Ale nemôžete tam zobrať klienta a prepraviť ho trebárs do Košíc, pretože vašu koncesiu vám vydal Trnavský Úrad dopravy. Teda môžete zobrať klienta len  z Trnavského Kraja.  Dobré nie?

A pri zahraničnej preprave je to ešte väčšia sranda. Napríklad s Rakúskom  alebo s Českou republikou existujú bilaterálne dohody. Teda v Rakúsku to ešte ide. Zažiadate si na Rakúskom BMVIT o povolenie a môžete prepraviť klienta tam, aj nabrať klienta späť.  Musíte si len dať pozor, aby ste nenaberali klienta  z iného kraja. Teda  ste dopravca napríklad z Rožňavy? Opatrovateľku z Rimavskej Soboty už zobrať nemôžete(BB kraj). Ani ju tam doviesť. Že je to po ceste a proti logike? Ale je to tak. Perličkou na torte je, že slovenský dopravca môže rakúsku stranu požiadať o povolenie a tá mu ho vydá. S platnosťou na celé územie Rakúska. Recipročne by teda malo platiť, že aj rakúsky dopravca by mal možnosť požiadať o toto povolenie. Dostane ho na celé územie Slovenska?  Ak áno, tak je to povolenie diskriminačné voči slovenským dopravcom, ktorý nemôžu prepraviť cestujúceho mimo svojho kraja.  Ak nie... radšej nebudem špekulovať.

Ešte väčšia sranda  je to s inými štátmi EU. Žiadne bilaterálne dohody. Respektíve také, ktoré nezahŕňajú problematiku taxi, alebo dopravu mikrobusom do 9 miest.

Na Slovenskom ministerstve vás napríklad  pri prepravách do Nemecka odkážu priamo na referát LA25 Ministerstva dopravy v Bonne. Tam si vybavte povolenie.  Dobrá konina.  Porozprával som sa s dotyčným pánom. Odkázal ma na Ministerstvo dopravy SR, kde si mám toto povolenie žiadať. Logické. Aj pred vstupom EU jazdila napríklad nákladná doprava na povolenia toho ktorého štátu. A dopravca si ich nežiadal v tom ktorom štáte, ale u nás doma  a dostal ho prostredníctvom združenia Česmad.  Takže to, aby som si ako slovenský dopravca sám žiadal povolenie v zahraničí je konina až to bolí.

Už aj podľa toho, že v časti VEREJNÁ SPRÁVA v § 40  časti 1 uvedeného zákona je uvedené:
Ministerstvo:
b) vydáva povolenia na medzinárodnú pravidelnú dopravu;50) zoznam vydaných povolení a licencií Spoločenstva zverejňuje na svojom webovom sídle,

Už sa akosi pozabudlo na to, že existuje aj iná ako pravidelná doprava.

e) prideľuje orgánom iných štátov prepravné povolenia umožňujúce ich dopravcom uskutočňovať prepravy na územie, z územia alebo cez územie Slovenskej republiky a rozhoduje, v ktorých prípadoch možno prepravu na územie, z územia alebo cez územie Slovenskej republiky uskutočniť bez prepravného povolenia,

a

f) odovzdáva prepravné povolenia pridelené príslušnými orgánmi iných štátov alebo medzinárodnou organizáciou vnútroštátnym dopravcom umožňujúce im uskutočniť prepravu na ich územie; ak ide o jednorazové prepravné povolenia, môže tým poveriť okresný úrad v sídle kraja,

Takže v našom zákone je priamo zmienka o tom, že prepravné povolenie si mám žiadať na našom ministerstve!!! A je hanebné, že tieto povolenia naše ministerstvo NEZABEZPEĆUJE!!!
Takže naše Ministerstvo dopravy vydalo zákon. Ale akosi pozabudlo, že má v jednotlivých štátoch požiadať o vydanie povolení.
Ešte lepšie by bolo, ak by naše ministerstvo, trebárs aj v spojení s inými ministerstvami v rámci V4 požiadalo o vydanie akýchsi eurolicencií. Pretože z východu na západ EU sa cestuje za prácou. Toto EU  sama od seba neurobí, pretože Belgičanov dochádzajúcich za prácou na Slovensko až toľko nie je. Ani Holanďanov, Dánov, Angličanov, Nemcov...

Pri poslednom telefonickom rozhovore s pracovníkom Ministerstva dopravy mi bolo dokonca odporúčané, aby som sa obrátil na Ministerstvo zahraničných vecí SR a žiadal o  vyriešenie tohto problému cestou bilaterálnych dohôd.(?) Ak zoberiem do úvahy fakt, že napríklad dohoda medzi ČSSR(!) a Belgickým kráľovstvom je z roku 1969 (!) a nikomu nechýbala jej novelizácia, respektíve úprava, čo k tomu dodať.? Nehovoriac o fakte, že daná bilaterálna dohoda nepokrýva problematiku prepravy 9-miestym autom
Je jednoduchšie odkázať ma na iný rezort, akoby si rezort, z ktorého daný zákon vyšiel mal splniť svoje povinnosti, ktoré si sám stanovil.

Ako to teda dopadne? Dopravcovia prepravujúci opatrovateľky do Rakúska si podávajú kľučku na rakúskom ministerstve. A dostávajú povolenia (cca 150 euro na 6 mesiacov). A tí iní dopravcovia, ktorí prepravujú ľudí do celej EU? Nech sa deje vôľa božia! Alebo nech ľudia cestujú autobusmi, na ktoré je tento zákon priam ušitý. Akurát sa pozabudlo na fakt, že napríklad tých opatrovateliek je niekoľko desiatok tisíc a utobusová preprava je nedostačujúca a jej grafikon nevyhovujúci. A iných pracovníkov v celej EU niekoľko stotisíc. Ale čo už. Hlavné je, že donesú nejaké peniažky domov na Slovensko. Ako sa dopravia za prácou a domov, to už Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja nezaujíma.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?