Šťastie v nešťastí

Autor: Rastislav Čurma | 27.10.2013 o 8:27 | (upravené 27.10.2013 o 10:36) Karma článku: 13,34 | Prečítané:  13987x

Už viackrát som písal o fakte, že šoférovať slona nie je med. Dávno sú za nami časy, kedy sa trasa Michalovce - Praha robila týždeň a medzitým ešte vodiči čakali 2 dni na „vyťažováku." Slony sa zrýchlili, pribudli kone a stúpol aj tlak na výkon tohto povolania. Firmám zákony povoľujú takmer beztrestne vyvíjať prílišný tlak na vodiča. GPS monitorovacie systémy dovoľujú vytrestať vodiča aj za fakt, že mal bezpečnostnú prestávku o minútu dlhšie (takéto firmy naozaj existujú). A vodič pod hrozbou straty zamestnania drží. Dokedy? Dokiaľ sa niečo nestane.

Stačí jedna chybička. Alebo ani tá.  Po 20 rokoch za volantom si moje kríže pýtajú starostlivosť lekára. Mám známeho, ktorý si po páde z návesu zlomil obe nohy a momentálne je na vozíku. S konštatovaním, nech je rád, že  mu tie nohy zostali. Na ďalšieho padol pri nakládke lis. Tiež môže byť rád, že mu tá noha ostala (aj keď takmer 2r liečení a rehabilitácií  jeho rodinu finančne takmer zložilo). A šťastie v nešťastí mal aj  môj ďalší priateľ.

zdroj:gva antwerpen

Skončilo to šťastne. Pod kamiónom nebolo žiadne auto. A až na odretú nohu vodiča, boli škody len ekonomické. 2h zablokovaná diaľnica spájajúca Eindhoven a Antwerpy. Poškodený kamión (náklad v poriadku).

Čo sa vlastne stalo?

Zaspal a vyšiel na betónovú zábranu v časti, kde prebiehala rekonštrukcia. O to väčšie šťastie naozaj bolo v tom, že po jeho ľavej strane  naozaj nešlo žiadne auto (naozaj neskutočné šťastie, že neublížil nikomu, a ani neusmrtil nejakú inú osobu). A prečo zaspal v strede dňa? Pretože už nemá 20 rokov.

Jednoducho starne a jeho telo reaguje ináč. Jeho 19 rokov za volantom bez nehody podporuje moju teóriu. Prečo teda zaspal? Vyhorenie, únava, nazvime to akokoľvek. Posledný rok a pol jazdil vo firme, ktorá jazdí relatívne krátke trasy. Relatívne. Cca 200km vzdialenosť medzi vykládkou a nakládkou. V praxi to znamená, že ráno vstane, dá si kávu a naštartuje. Po 2h jazdy je na mieste určenia. Vykládka a malá pauza (45min), presun na nakládku, naloženie auta a späť. V ten istý deň ešte minimálne jedna nakládka a vykládka.

Jazdil som takto ( v tejto firme) 3 roky. Skončil som z jednoduchého dôvodu. Na každej vy/nakládke je to o tom ,že vodič potrebuje otvoriť a zatvoriť náves, zabezpečiť náklad (14 upínacích pásov)...
A práve neustále napínanie a uvoľňovanie týchto  pásov mi dorazilo moje kríže. 4-5 krát denne, stále jedna strana chrbtice..
Netvrdím, že za problémy mojej chrbtice môže môj posledný zamestnávateľ.  Ono je to skôr záležitosťou 20-tich rokov za volantom, ale ten posledný druh práce, tie moje kríže  dorazil.

A to je jeden z veľkých problémov. Vodič kamiónu bežne odpracuje 250-305h mesačne. Ak zanedbám dovolenku a spočítam to čisto hypoteticky, tak je to ročne  3360h (280h priemer). Rok 2013 má štandardne 2500 pracovných hodín. Ak to zoberieme čisto matematicky, tak vodič odpracuje o 860 hodín viac ako normálny pracovník pracujúci na 8h zmeny. To je o 107,5 pracovného dňa viac počas jediného roku. Ak by som pokračoval v hypotetickom príklade, teda, že každý rok  má 250 pracovných dní a odpracovaná doba sa nemení, tak za 20 rokov ktoré jazdím, som odpracoval 2150 dní (podľa počtu hodín) NAVIAC. Za 20 rokov je to 8,6 roka bežného zamestnanca.

Za 20 rokov som odpracoval počet hodín, ktorý bežný zamestnanec odpracuje za cca  28 rokov a 7 mesiacov. Za 40 rokov za volantom je to vlastne ekvivalent odpracovaných 57r a 3 mesiacov.

Jednoducho vodiči kamiónov odpracujú nepomerne viac. Stres, odlúčenie od rodiny, neustále sa meniace podmienky, náročnosť výkonu práce. To sú len niektoré faktory, ktoré prispeli aj k vyššie opísanej nehode. 40 ročný vodič jednoducho odmietol priznať fakt, že je v skutočnosti starší. Ale telo to zobralo doslovne.

Medzinárodné predpisy určujú minimálne doby odpočinku vodiča a prestávky v práci. Ale záleží aj na druhu a povahe práce. Vodič, jazdiaci dlhú trasu, ak cíti únavu, si jednoducho môže dovoliť zastaviť na parkovisku a odpočinúť si. Ak to toleruje firma a termín vy/nakládky. Pri druhu práce, ktorý vykonával môj priateľ, takýto „komfort" je jednoducho nemožný. Ráno z Antwerp, vyložiť v okolí Dusseldorfu, naložiť, príjazd do Antwerp a vykládka a ešte nejaká tá nakládka. Pri tomto štýle práce je viazaný na otváraciu dobu firiem a prekladísk. Jednoducho si nemôže dovoliť zastaviť a zdriemnuť.

Neobhajujem ho. Možno by som dopadol rovnako, keby mi kríže dali na výber. A tak isto, de jure, nemôžem viniť ani jeho zamestnávateľa. Predpisy o maximálnej dobe jazdy, prípadne minimálnej dobe odpočinku a bezpečnostných prestávkach dodržané boli.

V čom ale môžem viniť takmer všetkých  slovenských zamestnávateľov v doprave je fakt, že sa na tieto aspekty výkonu našej práce cielene zabúda. Ak sa im to hodí, skrývajú sa za zákony. Teda napríklad bezpečnostná prestávka (45min) nie je zo zákona odpracovanou dobou. Že neumožňuje aktívny odpočinok? No a čo? Kde je nejaká zvýšená lekárska starostlivosť? Koľko firiem naozaj vykazuje skutočne odpracovaný čas? Kde je napríklad kúpeľná starostlivosť o svojich zamestnancov? Alebo pre zamestnanca, ktorý fyzicky odpracuje 860h ročne naviac, nie je potrebná? 

Skončilo to šťastím v nešťastí. Nikomu nebolo ublížené. Škody sú len ekonomické. A priateľ je bez práce. Táto udalosť ho ale prinúti brať signály svojho tela zodpovedne. Prinúti ho navštíviť lekára. Najprv všeobecného a potom možno aj odborného.

Nech je tento blog poučením pre ostatných, aby nebrali signály svojho tela na ľahkú váhu.

A zároveň aj výzvou na to, aby k svojmu zdraviu pristupovali zodpovedne. A môj osobný názor?
Pri aktuálnej náročnosti práce na výkon profesie vodiča kamiónu, by táto profesia mala mať podstatne skorší odchod do dôchodku, povinnú kúpeľnú starostlivosť a iné výhody...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?