Cech taxi Bratislava a Slovensko

Autor: Rastislav Čurma | 6.4.2014 o 9:13 | (upravené 6.4.2014 o 12:09) Karma článku: 4,91 | Prečítané:  1308x

Začalo to Zákonom č.56/2012 Z.z., ktorý sa k osobnej doprave na Slovensku postavil trochu špecificky. Ustanovil, že v osobnej doprave exitujú len dva druhy dopravcov. Autobusová doprava (nad 9 miest) a taxislužba(do 9 miest vrátane vodiča). Aj keď bol zákon špecifický a nedokonalý, dopravcovia sa s ním vyrovnali. Teda tí, ktorí to chceli prevádzkovať (bývalú prepravu osôb), si vybehali a vybavili všetky náležitosti. Hlavne koncesiu na výkon taxislužby. Vyrovnali sa aj s faktom, že sú taxi, aj keď klasickú taxislužbu v mestách nevykonávajú. Na túto tému som už mal niekoľko blogov, ktoré napríklad aj na MDVaRR boli prijímané tak ako boli. Zo začiatku sa nepáčilo čo píšem. V súčasnosti to už je o vzájomnom rešpekte a vypočutí si aj druhej strany. Aj keď medzitým úrady, zodpovedné za vydávanie koncesií, prešli pod Ministerstvo vnútra SR. A ja, v čase keď prenikám do problematiky hlbšie a hlbšie zisťujem, že udalosti a veci nie sú také, ako sa zdajú.

Zákon č.56/2012 som bral nielen ako legislatívne obmedzenie a byrokraciu, ale v určitom ohľade aj za prínos. Hlavne v nastavení kritérií na dopravcu. A súhlasím s ním. Naozaj by ľudí nemal prepravovať hocikto. Ide predsa o ľudský život. Zo začiatku som si naivne myslel, že za jeho vznikom je autobusová preprava, ktorej bývalá „preprava osôb " jednoducho vadí. A je pravdou, že bývalá "osobná preprava" sa stala eldorádom, bez akýchkoľvek pravidiel.  Novela zákona z novembra 2013 ale naznačila niečo iné. Problém bude aj v Cech taxi Bratislava.

V čom je problém?
Problém č.1
Zákon č.56/2012 Z.z. ustanovil výnimku pre tzv. hromadnú prepravu cestujúcich a umožnil, že bývalá „osobka" síce musí mať na výkon koncesiu taxislužby, ale nemusí mať v aute taxameter. Cesta je hradená dopredu. De facto teda stačilo, aby si dopravca zabezpečil koncesiu na výkon taxislužby a mohol kľudne  pokračovať ďalej. Tí poctiví fakturovali cestu tak ako predtým. Tí nepoctiví sa buď vykašlali na koncesiu a veselo jazdia ďalej, alebo si tú koncesiu vybavili a jazdia bez patričného dokladu o zaplatení a postriedmo vydávajú faktúry.

Problém č.2
Predpokladám, že prostredníctvom Cech taxi Bratislava sa mesiac pred vstupom zákona do platnosti upravila požiadavka na vozidlo taxislužby a to takto:
Z pôvodne požadovaných max 5r veku vozidla a max 150 000km vzniklo len 8r veku vozidla bez obmedzenia počtu km. Že to dehonestovalo tých, ktorý si v snahe vyhovieť zákonu zakúpili nové autá, ani komentovať nebudem. Nebudem komentovať ani fakt, že je rozdiel medzi autom bývalej "osobky" ktoré má najazdené 150 000 km prevažne po diaľniciach a auto, ktoré má 150 000 km najazdených po bratislavských výtlkoch.
Ak odhliadnem od faktu, že auto jazdiace s opatrovateľkami dokáže najazdiť za 8 rokov cca
1 600 000 km tak táto požiadavka vyznieva naozaj ako požiadavka Cech taxi Bratislava. Dopravcovia bývalej „osobky" vtedy ešte nemali žiadneho svojho zástupcu a teda nemohli žiadať takúto úpravu. A neverím, žeby MDVaRR vyhovelo jednotlivým sťažovateľom.

A BUDEME NOVELIZOVAŤ.
Podľa toho čo viem si Cech taxi Bratislava momentálne presadzuje ďalšiu úpravu.
Podľa slovenskej mentality (vymyslite zákon aký chcete, aj tak ho obídem) sa toho veľa nezmenilo. Medzi Bratislavskými taxikármi jazdia čierny aj naďalej. Vybavili si koncesiu, jazdia bez taxametrov a výklad zákona o cestovnom hradenom dopredu si vysvetlili po svojom. Teda ak im klient zaplatí dopredu, nemusia mať taxameter. A Cech taxi  Bratislavu to štve. Tak momentálne sa chystá ďalšia úprava zákona.

Nerozčuľovalo by ma to, ak by Cech taxi Bratislava nebolo naozaj len o Bratislave a naozaj len o taxi (klasické mestské taxi, sem tam s „ritom" na Schwechat).
Podľa informácií, ktoré mám, sa chystá úprava, ktorá zavedie povinnosť mať namontovaný taxamater VŠETKÝM  DOPRAVCOM, podľa hesla: Keď ste taxi, tak s taxametrom. A presadzujú sa úpravy zákona, ktoré sú naozaj lokálne. A to je problém.
Ak to presadzuje Cech taxi Bratislava, tak by to malo presadzovať pre územie Bratislavy a nie v zákone týkajúcom sa dopravcov celoslovensky.
Cech taxi Bratislava NETUŠÍ ako to naozaj v segmente bývalej „osobky"  vyzerá.

Namiesto toho, aby Cech taxi Bratislava presadzovalo kontrolnú činnosť zodpovednú za fungovanie „čiernych", snaží sa zavádzať ďalšie a ďalšie obmedzenia, ktoré zaťažia tých, ktorí podnikajú legálne a s platnou koncesiou.

Milé Cech taxi Bratislava
Aký je prínos toho, že na trase Slovensko - Rakúsko bude vo vozidle namontovaný taxameter? Cestujúci pri preprave má vystavenú faktúru. Tá faktúra je uhradená pred nástupom na cestu. Načo teda taxameter? Vyhodiť 400 euro za montáž niečoho, čo v živote nezapnem? Alebo mi niekto z členov združenia povie, že na Schwechat ide na taxameter? Somarina. Ide na dohodu.

Ako mi pomôže taxameter pri preprave 8-mich cestujúcich, napríklad na trase Slovensko - Holandsko,  ak každý z nich má inú tarifnú vzdialenosť?

V čom toto opatrenie pomôže v obmedzení podnikania dopravcov bez koncesie?

Cením si snahu Cech taxi Bratislava, ale udivuje ma neprístupnosť iného názoru. Podľa toho čo viem, môžeme hovoriť čo chceme, aj tak naše pripomienky nebudú akceptované.
Namiesto toho aby Cech taxi Bratislava presadzovalo reštrikcie proti čiernym dopravcom, zavádza reštrikcie tým legálnym? Logika? Žiadna.

Problém Bratislavy je ten, že je to problém lokálny. A namiesto lokálneho riešenia navrhujú riešenia ovplyvňujúce celé Slovensko.
Namiesto toho, aby zaviedli určité pravidlá platné pre výkon taxislužby v meste, snažia sa o..
O čo vlastne? Neviem.

Riešenie č.1
Fungujúce v New York-u, Bonne... JEDNOTNÁ FARBA vozidiel taxilužby. Prečo nie? Je to len a len o vašej ochrane. Vozidlo s taxametrom jazdiace ako klasické taxi, bude mať jednotnú farbu. Verím, že časom na tento systém, nie je absolútne žiadny problém prejsť. Nové autá kupované v špecifickej farbe, staré autá napr. CARWRAP.  Cestujúcemu, aj kontrolným orgánom je okamžite jasné, že sa jedná o vozidlo taxislužby. Chceš poskytovať taxislužbu na území Bratislavy? Splníš podmienky a je to. Problém s týmto bude pravdepodobne aj v tom, že si mestké auto sem tam odskočí na Schwechat a nemá rakúske povolenie. A teda v Rakúsku by bolo ľahko identifikovateľné. Ale existujú aj iné riešenia.
taxi v New York-u


Riešenie č.2
Špecifické transparenty. Príklad z Bruselu.
Väčšie transparenty na strechách, ktoré jasne identifikujú miestnu príslušnosť vozidla. Nie som proti, aby ochrannú známku určovalo VZN. A podľa transparentu je ihneď jasná miestna príslušnosť podľa vydanej koncesie. Obmedzí sa týmto efekt, že taxi z Nitry bude taxikárčiť po Bratislave.

taxi transparent Brusel

 

Riešenie č.3
Licenčná nálepka. V súčasnosti Zákon č.56/2012 Z.z. ukladá povinnosť vodiča mať vo vozidle licenčné číslo vozidla taxislužby. Úsmevné je, že spomínaný zákon neukladá OUD toto číslo vydať. Teda napríklad v Prešovskom kraji je vydávané s modrým prúžkom na klasickom papieri. V Košickom je prúžok šedý (nemajú farebnú tlačiareň). Banskobystrický , Bratislavský OUD toto číslo NEVYDÁVA VOBEC!!!!
Čo takto licenčná nálepka vo veľkosti 20x20 cm umiestnená na prednom a zadnom okne vozidla taxislužby? Licenčná nálepka s perforáciou a ochrannými prvkami? (V zadnom okne výrez vo fólii)

 

Riešenie č.4
Pevný polep automobilu s identifikáciou dopravcu. Neviem prečo Zákon č.56/2012 z.z. povoľuje magnetické nálepky. Je samozrejmé, že sa nájdu dopravcovia, ktorí to zneužívajú. Zaviesť teda napevno nalepenú identifikáciu dopravcu. Meno, adresa, tel, a číslo koncesie..... A na auto ochrannú známku vydávanú OUD
taxi Budapešť



A pre „osobku"
Aby došlo k odlíšeniu tých, ktorí síce podľa spomínaného zákona musia byť taxislužbou, ale NIKDY netaxikárčia po meste, stačí zaviesť popri riešeniach č 3 a č.4 ešte povinnosť trebárs „šachovnicového pásu". Jednoznačne to odlíši mestské taxi od iného dopravcu s koncesiou. Do pásu je možné zapracovať aj logo kraja, pre ktoré má dopravca vydanú koncesiu. A samozrejme umiestniť na neho ochranné prvky
taxi Brusel

A hlavne naozaj riešiť dopravcov, ktorí jazdia bez platnej koncesie. Nie tým, že zavedieme pre poctivých ďalšie obmedzenia, ktoré nič neriešia, ale neustálym tlakom na inštitúcie, ktoré to majú na starosti.

A čo s nelegálmi?
Môžu sa vymýšľať rôzne obmedzenia, ale základ je upraviť zákon, ktorý dbá nad kontrolnou činnosťou. Prvou inšanciou, dbajúcou na dodržiavanie zákona je totiž mestská polícia. A to je chyba. Možno v Bratislave nie.
Ale čo napríklad v takom Kráľovskom Chlmci? V mestečku, kde každý pozná každého a kde mestský policajt neudelí susedovi pokutu, ktorá je likvidačná. Ako sa zachová MP v napr. v Sabinove ak príde hlásenie z Bratislavy, že pána XY chytili, ako prevádzkuje taxi v Bratislave?  Čo v prípade, že dopravca vystupuje len ako dispečing a jazdí pre neho 60 áut z celého Slovenska? Mestská polícia na takúto kontrolnú činnosť nemá ani personál a dovolím si tvrdiť ani schopnosti.
Nato, aby zákon a jeho účinok mali adekvátny dopad, je potreba zmena mentality ľudí. Dovtedy to bude musieť nahrádzať práca polície a kompetentých inštitúcií.

Vážené Cech taxi Bratislava
Ak už chcete navrhovať zákonné úpravy, treba zvážiť aj dopad na celé územie Slovenska. A treba aj komunikovať s dopravcami v iných regiónoch. V opačnom prípade bude vaša snaha kontraproduktívna a skončí tým, že všetci presťahujú svoje sídlo do Bratislavy (pri PO nič jednoduchšie), alebo to skončí štrajkami.
Verím, že cestu na spoločnú komunikáciu nájdeme.

Čurma Rastislav
OZ TAXI EU

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?