Zamrznuté slony

Autor: Rastislav Čurma | 6.1.2015 o 16:50 | Karma článku: 6,38 | Prečítané:  1924x

Tak sa nám trochu vybláznilo počasie a odniesla to D1. Slony zmrzli na diaľnici a odmietali ju uvoľniť. Stáva sa. Nechcem teraz rozoberať "kvalitu" novinárčiny. Článok je podaný ako tak kvalitne, len nevysvetľuje súvislosti. A tých bolo na včerajšej kalamitnej situácii viac. Ako to teda v skutočnosti je: Link na článok http://jihlava.idnes.cz/zablokovana-dalnice-d1-pri-snezeni-u-vetrneho-jenikova-ppq-/jihlava-zpravy.aspx?c=A150106_094933_jihlava-zpravy_mv

Pohľad vodiča slona:
Dva  slony zablokovali diaľnicu. Stáva sa. Paradoxne najčastejšie vtedy, ak slon nie je plno naložený. Teda ak nápravy a pneumatiky k ceste tlačí cca 26t nákladu (celková váha 40 000 kg) tak je slon celkom mobilný. Pneumatiky zaberajú a je na vodičovi, aby to zvládol. Potrebuje  sa rozbehnúť a nechať pracovať fyziku. Nechať sa vytlačiť aj váhou nákladu (kinetika) na vrchol kopca.. Odtiaľ spustiť dolu, a zas šup ho hore...  Ak ale váha nákladu je nízka, možnosti "vybehnúť s tým kopec "sú nepriamoúmerné váhe.

Všetko funguje ako má, kým ho niekto (niečo) nepribrzdí.  Fyzika zaúraduje, pneumatiky prekĺznu a je to v háji. Už s tým nepohne nič. Možno práve to sa stalo aj včera.. jeden už "hrabal", druhý využívajúc kinetickú energiu, myslel si že prejde povedľa, ale neprešiel.
A potom už stačí málo.. Musí zastaviť jeden druhý, tretí.. a stojí celé stádo.
či to niekomu dáva zmysel, alebo nie... Polo naložený slon, alebo prázdny.. s tým nič nepohne. Nepomôžu reťaze, (nemajú sa do čoho zahryznúť), nepomôžu podmetače (tie majú obmedzený účinok)



a jednoducho, ak raz slon na snehu zastane... stojí. Až do jari... alebo do príchodu údržby. A niekedy ani tá nie je nápomocná.
 



Včera som nejazdil.
Ale sledoval som situáciu a už od prvého momentu krízy sa na sociálnych sieťach objavovali informácie o tom, "ako to stojí".  Že tam vodiči stále prichádzali je zapríčinené dvomi faktormi:
1.  Zlyhanie práce dopravnej polície. Ak by niekto z dopravnej polície triezvo uvažoval, slony by boli odstavované priebežne už v Brne, prípadne už na SK hranici (na záchytné parkoviská, ktorých je žalostne málo), prípadne odkláňané na iné trasy. (možno boli, ale neskoro)
2. Zlyhanie samotných vodičov.. Ak mám správy, že je to neprejazdné, tak odstavím, prípadne zvolím inú trasu.  Myslieť si že: Ostatní neprešli, JA PREJDEM..  nemá logiku.

Ako s políciou? To už je na vedení polície. A vodiči? Ich z časti ospravedlňuje fakt, že sú jednoducho tlačení k tomu, aby sa prejsť pokúsili. Náklady a vykládky JUST IN TIME, tlak dispečerov... Na strane druhej ich už kvantum jazdí bez vysielačky (nemajú informácie), s navigáciou v mobile/tablete (nemajú dopravné info)...

Určite by v takýchto prípadoch pomohlo napr. slovinské riešenie..  Sneží? Kamióny nejazdia. Na ceste je údržba ciest (aspoň to tak bývalo). Policajné hliadky postupne plnia parkoviská a vodiči si pod hrozbou pokuty NEDOVOLIA vyraziť na cestu.

Áno v doprave sú aj chybičky krásy. Napríklad spomínaný JUST IN TIME FAKTOR´, kedy niektoré fabriky majú zásobu na cca 4h práce. (ak nedorazia 2-3 slony, fabrika musí zastať).

Čo ma ale zarazilo na včerajšej situácii najviac?
Nezvládnutie situácie "PO ROZJAZDE": (v článku)
Ak by k podobnej situácii došlo trebárs v Nemecku... všetci "sloňáci" by prášili.
"Polícia nemala prostriedky, ako s nimi pohnúť." No zbohom.
NEVZDELANOSŤ ako na jednej strane (polícia), tak na strane druhej (sloňáci).

Na vysvetlenie pre "civilov". Slon používa záznamové zariadenie. To zaznamenáva rýchlosť, dobu jazdy, dobu odpočinku, prejdenú vzdialenosť....

Sloňáci musia dodržiavať ako medzinárodné, tak aj vnútroštátne predpisy o maximálnej možnej dobe jazdy, dobe práce, minimálne možnej dobe odpočinku.
A postihy za porušenie nie sú malé. Nehovoriac o fakte, že sloňák môže byť postihnutý za porušenie 28 dni!!! spätne.  A že to nie sú malé pokuty? Najvyššia, ktorú som osobne  videl mala hodnotu 9401 EURO! Čo myslíte, že pri takejto pokute urobí firma? Zaplatí ju a vodičovi ju bude strhávať... ale to je na samostatný blog.

 Najviac ma ale zarazila argumentácia sloňákov o NEMOŽNOSTI dôjsť na najbližšie parkovisko s argumentáciou na "robenie pauzy". Teraz sa ukázalo, aká je úroveň školiacich stredísk. Teraz sa ukázalo, že školenia sú len proforma a ich jediným účelom je zisk školiaceho strediska. Lebo VODIČOV NENAUČILI NIČ!.

Vodič sa totiž môže odchýliť od ustanovení nariadenia 561/2006  a prerušiť odpočinok.  Za určitých podmienok.
Samozrejme MUSÍ tak urobiť, aj ak ho o to požiada polícia, prípadne iné záchranné a kontrolné orgány.

Byť policajt riešim to dvomi spôsobmi:  
ten prvý, bezpokutový by bol o tom, že prikážem vodičovi jazdu a zároveň mu toto "porušenie odfajknem kontrolným záznamom". Ak je priestupok po kontrole, nemôže byť vodič za neho opätovne pokutovaný.  Nebolo čo riskovať ani pri "laxnej kontrole". Vodiči mali za sebou vianočné sviatky a počas nich väčšina stála. To by ale bolo veľa papierovania.
 Ten druhý, účinnejší.. zadržím vodičovi vodičský preukaz, prípadne KKV kartu (kvalifikačná karta vodiča- v CZ "profesák") a POŠLEM HO NA PRESKÚŠANIE...

Len zľahka som nadškrtol problematiku.. Venovať sa jej podrobne, bolo by to na menšiu publikáciu.
Ospravedlňte prosím "plytkosť" blogu

V danej situácii sa stretlo viacero faktorov.. Napríklad ten, že v uvedenom úseku sa solí, až keď je PRIEKAK (slovenský ekvivalent slova PRUSER).  Nezvládnutie informovanosti vodičov (rádio, odstavovanie kamiónov už dopredu, chýbajúce vysielačky, absentujúce GPS info...) Neznalosť predpisov zo strany polície (nemožnosť prinútiť vodiča k jazde), neznalosť predpisov zo strany vodičov (môžem pokračovať v jazde). Na ich obranu ale uvediem fakt, že polícia v takomto prípade nie je ochotná vydávať potvrdenie o krízovej situácii a vodič riskuje pokutu. A PORIADNU.
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?