Pre vodičov kamiónov - Holandský precedens

Autor: Rastislav Čurma | 12.1.2015 o 18:07 | (upravené 12.1.2015 o 18:39) Karma článku: 11,38 | Prečítané:  6421x

Tak a máme tu prvé "kontroverzné" rozhodnutie holandského súdu. Link Súd rozhodol, že maďarskí vodiči, pracujúci pre holandskú firmu, majú dostávať holandskú mzdu. Túto cestu holandská iniciatíva profesionálnych vodičov AIDT (Actie in de transport) presadzuje už dlhodobo. A z ponúkaných riešení , je asi najschodnejšia. Dokonca má oporu aj v holandských zákonoch. Ale... Všetko má pre a proti.

Holanďania sa už dlhšie snažia pretlačiť zákonnú úpravu, ktorá by nediskriminovala vodičov, vzhľadom na ich štátnu príslušnosť, dokonca ani sídlo firmy. V tomto rozhodnutie holandského súdu schvaľujem.  Vodič, zamestnaný pro-forma  v maďarskej (slovenskej, českej, poľskej) schránkovej firme, ktorému zadáva prácu holandský dispečer, ktorý jazdí len "holandské trasy" , a ktorý ide s kamiónom na územie Maďarska maximálne tak 1x ročne z dôvodu STK, je vlastne holandský zamestnanec. DE FACTO.

Využívaním schránkových firiem, zahraničný dopravcovia ruinujú domácich. Belgický vodič si nenájde prácu, lebo firma využíva na jeho prácu vodiča z ost bloku. Holandský vodič detto.  Nemecký vodič, rakúsky vodič...

Problémom schránkových firiem je totiž fakt, že nepoužívajú napríklad slovenskú firmu na prepravy medzi trebárs Holandskom a Slovenskom, ale použijú vodiča schránkovej firmy na nahradenie domáceho vodiča. Teda to, čo malo byť (možno v počiatočnej idei) expanziou smerom na východ sa zmenilo na SOCIAL DUMPING.

Vítam takéto rozsudky. Ukazujú, že nestačí, že si firma, prípadne jej právnik sémanticky vyložia zákon, ale že pravda je niekde inde.

Vítam takéto rozsudky, pretože ukazujú, že aj so SOCIAL DUMPINGOM sa dá  vysporiadať  zákonne, rozumne a NEDISKRIMINAČNE.

Nemecká cesta (viac v blogu tu) riešením nie je.  A ešte sa uvidí, ako to s ňou dopadne. Belgicko/francúzska cesta (zákaz čerpania  45h odpočinku v aute) nemala oporu ani v európskom práve a navyše bola diskriminačná a nejednoznačná.  Práve preto zatiaľ stroskotala a pravdepodobne upadne do zabudnutia.

Holanďania naopak ukázali, že sa to dá. Ukázali to celej EU. A malo by byť na jednotlivých členských štátoch, aby to skopírovali do svojich právnych úprav. Aj Slovensko.

Koľkokrát sa stáva, že vo firmách zaregistrovaných na území Slovenska nepracuje ŽIADNY SLOVENSKÝ VODIČ? Kamióny brázdiace Európu sa NIKDY nedostavia na územie Slovenska. Ani na povinnú STK. Rumunský /bulharský vodič podpíše pracovnú zmluvu v zahraničí. Slovenské kontrolné orgány nemajú ako s ním vôbec komunikovať. On neprichádza so Slovenskou republikou vôbec do styku.
Kontroluje niekto ich registráciu? Kontroluje niekto ich prácu? Ako je to s povinnými platbami za nich. Je za nich platené zdravotné poistenie, "sociálka"?

Ak prídete za prácou trebárs do Belgicka a pracujete na belgický pracovný kontrakt, musíte sa samozrejme prihlásiť k pobytu. Príde policajná hliadka, ktorá skontroluje, koľko vás fyzicky na byte/v dome je. A ste v systéme. Ste v kontakte s úradmi, máte právo nechať sa zastupovať odbormi.

Potrebovali by sme obdobné rozhodnutie súdu aj na Slovensku. Rozhodnutie súdu, ktoré zabráni zneužívaniu Rumunov a Bulharov (BEZ DISKRIMINÁCIE), a ktoré zároveň bude touto formou chrániť aj domáci trh práce v kamiónovej doprave. Rumunskému/bulharskému vodičovi, by teda zamestnávateľ MUSEL vyplatiť to, čo slovenskému zamestnancovi. A to sa v súčasnosti NEDEJE.

Viem, že na  "funkčnosť systému" je potrebné mať aj funkčné iné systémy. Ale holandský príklad ukazuje, že kde je vôľa, tam je cesta. A neraz aj zákon.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?