Slony a sloníčatá.... asistenčné prvky.

Autor: Rastislav Čurma | 18.4.2013 o 11:32 | (upravené 18.4.2013 o 12:03) Karma článku: 5,14 | Prečítané:  567x

Tretie tisícročie od narodenia Krista. Dávno,  pradávno po objavení ohňa, kolesa, od vzniku prvého auta, prvého nákladného auta... A ľudstvo  aj tak robí rozhodnutia, ktoré sú minimálne proti logike. Dnes sa budem venovať asistenčným systémom pre vodičov kamiónov.

Som si vedomý, že daná téma má viacero rovín. Tak ich skúsim rozobrať postupne.

Najprv realita:
Jazdím 20 rokov. A pod pojmom jazdím myslím to, že ma volant živý. A je pravdou, že za toto obdobie si slony už prešli viacerými úpravami. Po výkonnostnej stránke sa to posunulo z hranice cca 280-400 HP na dnešných 500 - 800 HP (sériovo vyrábané). Vzduchové pruženie nápravy, optimalizácia prevodoviek, vzduchové pruženie kabín, klimatizácie, chladničky, nezávislé klimatizácie, optimalizácia spotreby.... Mohol by som pokračovať. A je nesporným faktom, že slon z roku 1980 je veteránom oproti  slonovi z roku 2013. Tak potom čo mi vadí?

Asistenčné prvky.

Výrobcovia automobilov:
Je viacero prémiových výrobcov automobilov, ktorý udávajú smerovanie a vývoj áut. V osobných automobiloch. A zavádzajú stále nové a nové nápady a novinky. Veľa z týchto prvkov majiteľ vyššej triedy ani nevyužíva. Má ich tam preto, lebo ich tam má... (napr. pocit, že auto je vo full výbave). A samozrejme ich tam má, pretože disponuje peniažkami. Ich využitie je ale otázne...
Spomeniem len niekoľko:
sledovanie mŕtveho uhla s indikáciou v zrkadlách a vibrovaním sedačky

pedestrian detection

head up display

indikácia únavy vodiča

indikácia opustenia jazdného pruhu....

black panel

masážne sedačky

automatické privolanie pomoci

a ďalšie

Čo z toho sa používa v kamiónoch, kde by tieto systémy naozaj boli na úžitok? NIČ

Výrobcovia kamiónov:

Exitujú výrobcovia, ktorí by tieto systémy mohli prebrať od svojich "sestier", alebo materských spoločností... Napríklad: Mercedes benz, Volvo. Nerobia to. Aspoň neviem o tom, že tieto systémy sú ponúkané v rámci voliteľnej výbavy. Prečo?
Veď testovanie takéhoto systému je oveľa lepšie v aute, ktoré ročne urobí 150 - 300 000 km.
Využitie takéhoto systému v kamióne má opodstatnenie. Namiesto toho je to namontované v aute, ktoré sa používa na prepravu z domova do práce.

Majitelia slonov:
Otázka, či by si firmy objednávali aj takéto systémy, je tiež na mieste. Väčšinou cesty brázdia slony vo výbave, ktorá je síce revolučnou v porovnaní s rokom 1980, ale prepych je to len výnimočne. Koľko dopravcov zaplatí svojmu vodičovi aspoň luxusnú sedačku? Údaje by sa pohybovali v promile. A ja osobne už 20r za volantom cítim na stavcoch L4, L5...

Vodiči?
Tí jazdia s tým, čo im dajú do ruky.


EU prednedávnom vydala "doporučenie", aby sa kabíny kamiónov začali zaobľovať. Investuje nemalé peniaze do vývoja systému SARTRE (autopilot pre vozidlo).Čo takto nariadenie, ktoré zachraňuje ľudské životy? A ktoré by malo aj zmysel?

Ročne zomrie veľa ľudí pri stále sa opakujúcich situáciach, ktorým by sa dalo zabrániť použitím týchto systémov.
Slony síce majú veľa zrkadiel, ale aj veľa mŕtvych uhlov. A aj vodič je len človek.
A aká je hodnota ľudského života?
Na koniec niekoľko prípadov, kedy vyššie spomínané prvky mohli zachrániť ľudský život.

http://www.cas.sk/clanok/79452/kamion-jej-presiel-po-nohach.html

http://www.pluska.sk/krimi/nehody/mrtvica-za-volantom-po-nemeckej-dialnici-rutil-neovladany-cesky-kamion.html?forward=sk_mobil_clanok.jsp

http://www.novinky.cz/krimi/285015-z-dalnice-d5-vyletl-kamion-ale-nikdo-si-toho-nevsiml-posadka-zemrela-bez-pomoci.html

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.


Už ste čítali?