reklama

Nebezpečný smer

Tento blog bude "prudko" zameraný na kamiónovú dopravu, európsku legislatívu a dianie minulé, terajšie a budúce. Ak ste ho otvorili s nádejou na odhalenia vládnej strany, v kľude môžete článok preskočiť. Tento blog je totiž pre vodičov kamiónov a pracovníkov v doprave. O tom, čo bolo, čo sa robí a čo sa chystá...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už nejaký ten piatok sa okolo kamiónovej dopravy točím. A znepokojilo ma dianie na sociálnych sieťach v uplynulých niekoľkých týždňoch. Zdieľané "zaručene overené" články, vyzerajúce naoko ako dôveryhodné informácie, potvrdzujúce fakt, že tzv. týždňový odpočinok", teda pauzu 45h, počas ktorých kamión stojí a vodič voľne disponuje svojim časom, už vodič nemôže tráviť v kabíne kamiónu.

Dokonca jeden zo zdrojov uvádzal hneď pokutu 30 000 eur za takýto odpočinok vo Francúzku.
To, že admini stránok zdieľajú takéto články je ich vec. Zmeny sa ale chystajú. Respektíve, je vidieť a cítiť tlak na takéto zmeny. Ak to boli doteraz snahy jednotlivých združení, tak sa to pomaličky mení.

Holandská Actie in den transport.
Iniciatíva, ktorá už dávnejšie organizuje protestné pomalé jazdy, a ktorá sa snaží o zmenu prístupu dopravcov na holandský trh. Tých východných dopravcov.
Zo začiatku mi ich snaha bola dokonca aj celkom sympatická. Ich riešenie schránkových firiem a kabotážnej prepravy totiž bolo v tom, aby vodiči pracujúci v schránkových firmách holandských materských spoločností, dostávali holandskú mzdu. Jednoducho: Pracuješ ako holanďan v holandskej pobočke? Tak holandský plat. A má to logiku. Ak niečo chodí ako kačica, kváka ako kačica... tak to morská sviňa nebude.
Iniciatíva aktívne komunikuje s holandským ministerstvom dopravy.

Nemecká Actie in den transport
Z tejto iniciatívy vzišlo dosť nebezpečné riešenie. ZÁKAZ TÝŽDŇOVÉHO ODPOČINKU V KABÍNE KAMIÓNU. Diskutabilné, nič neriešiace, ale tak trochu populistické riešenie.

Dánska iniciatíva, talianska iniciatíva, belgická, francúzska iniciatíva...
Ale všetky majú spoločnú jednu vec.
Dopravcovia týchto štátov si otvorili schránkové spoločnosti vo východnom bloku a prestali zamestnávať svojich vodičov.
Sme v EU, tak čo!
Je voľný pohyb a voľný trh!
EK povolila kabotáž pri určitých pravidlách...

Myšlienka EK (pri platnosti max 3x kabotážna preprava) nemusela byť zlá. Naozaj sa v určitom uhle pohľadu mohlo zdať aj odôvodnenie na ekológiu ako rozumné. Ale pohorelo.
Pohorelo na mentalite OST BLOKU typu: po mne potopa.
A tak sa kabotáž vykonáva vo veľkom. Dopravcov OST BLOKU nikdy nezaujímalo, čo bude zajtra.
Nezanedbateľne k tomuto priložili svoje polienko do ohňa aj schránkové firmy. Slovenský ťahač a belgický náves, ktorý jazdí celý týždeň len v Belgicku je zaručene kabotážna preprava.
Mechanizmy kontroly pri objeme dopravy neexistujú. Teda nie je možné to odkontrolovať. Schránkové firmy ospravedlňuje iba fakt, že operujú na svojom trhu.
Zdanlivo neriešiteľný problém bujnie a narastá. Vodiči na západe prichádzajú húfne o prácu. A vznikajú iniciatívy. Vodičom, zakladajúcim iniciatívy sa nedivím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Má vôbec právo holandský dopravca, kde je 20 ťahačov na holandských číslach a 270 ťahačov na maďarských číslach, nazývať sa holandským dopravcom? Zvlášť ak aj na tých 20-tich ťahačoch jazdia maďarskí vodiči?
Čo belgický dopravca, ktorý nemá ani jeden belgický ťahač, ale má 30 slovenských s rumunskými vodičmi za volantom? Je to ešte belgický dopravca? Prečo? Lebo v top managemente pracuje ešte 6 belgičanov?

Čo ďalší dopravca, ktorý ešte pred 5-timi rokmi dával prácu 120-tim belgickým vodičom a teraz je jeho pomer 40 ťahačov na slovenských číslach a 80 ťahačov na belgických číslach? Čo ak na tých 80-tich belgických ťahačoch jazdí 60 rumunov na belgických pracovných zmluvách a 20 belgických vodičov doťahuje dôchodok? Je to belgický dopravca?

Ako definovať kabotáž?
Podľa zákona jednoducho. Kabotážnej prepravy sa dopustí dopravca, ktorý vykonáva prepravu z bodu A, do bodu B na území iného štátu, ak sú obidva tieto body na danom území. Príklad: rumunský kamión vezie náklad napríklad z Bruselu do Antverp.

Čo ale v prípade, ak tento dopravca zapne náves na firme (v Belgicku) a ide ho naložiť (tak isto v Belgicku). Je toto postihnuteľné? Z určitého hogo-fogo uhla pohľadu predsa nevykonáva kabotáž, pretože prepravu nedokončil vykládkou. Naložil a dotiahol na firmu.
Detail, že tam to zapne ďalší rumunský ťahač a ide vyložiť (v Belgicku) už podstatný je. Ale verím, že sa nájde právnik, ktorý toto obháji ako NE kabotážnu prepravu. A verím, že zopár právnikov si takto popri dopravných spoločnostiach zarába na živobytie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo ak je to dopravca, ktorý zoberie kontajner v Antverpskom prístave a ide na vykládku v Belgicku? Kabotáž? Verím, že sa tiež nájde právnik, ktorý vysvetlí, že ten kontajner ide z Číny a teda je to medzinárodná preprava.

Čo ak holandská "matka" prenajme papierovo ťahač poľskej schránke.? Je tam poľský vodič. Súprava ma holandské EČV a teda môže bez obmedzenia vykonávať kabotážne prepravy. Pri kontrole na ceste sa na to nepríde. Spomínať českú silo súpravu, ktorá jazdí 3x denne Antverpy - Brusel s cukrom, už ani nemá zmysel.

Žiadne, teda takmer žiadne pravidlá a neexistujúce postihy. Domáci vodiči prichádzajúci o prácu, a nečinnosť všetkých, ženie týchto ľudí do rôznych iniciatív hľadajúcich riešenie.
A tieto iniciatívy sa spojili. Vzniklo CTLE. Založené v minulom roku vo Francúzsku. Iniciatíva, ktorá si pomaly ale isto, razí svoju cestu do EP a EK.

A jednou z ciest tejto iniciatívy, je aj riešenie, ktoré som spomínal na začiatku blogu. Falošné, "zaručene overené" správy, odvolávajúce sa dokonca na nariadenia EK. Aj s odkazmi. Nevadí , že v tých odkazoch nie je nič podstatné. Aj tak si nikto nedá námahu ich otvoriť, alebo gúgliť. Dáme do článku a hotovo. A 100 krát povedaná lož sa stáva pravdou.

Jediný belgický policajt, ktorý v úseku LIEGE - ACHEN dáva vodičom pokuty za to, že sú cez víkend v kamióne, je hrdinom týchto iniciatív. Fakt, že by mal postihovať dopravcu a nie toho vodiča, si už nevšíma NIKTO. Je prehliadaný. FAKT, že tieto pokuty nemajú žiadnu oporu v európskej legislatíve, ale sú udeľované len na základe sémantického výkladu, si nevšíma NIKTO. A policajt je HRDINA.

Ale nie o tomto som chcel.
CTLE si razí cestu a možno naozaj príde k schváleniu niečoho tak pofidérneho, ako je zákaz 45h odpočinku v aute. Podporuje to aj fakt, že už v minimálne v troch firmách, o ktorých viem, začali budovať ubytovacie jednotky pre vodičov. Niektorý dopravcovia si začínajú prenajímať nehnuteľnosti. A niektorí prejdú na kratší pracovný turnus... Že to títo dopravcovia robia, len podporuje moje tušenie, že sa zmena chystá.

Čo mňa osobne ale na tejto iniciatíve, ktorá nemá hlavu a pätu, zaráža najviac je fakt, že kabína ťahača NIE JE VHODNÁ NA ODPOČINOK..

A pritom podľa nariadenia ES 561/2006 je v kapitole 1 článok 4 definovaný odpočinok takto:
Odpočinok je čas medzi dvoma jazdami, kedy môže vodič voľne disponovať svojím časom.

Nie je tam žiadna pripomienka KDE má vodič tráviť odpočinok, prípadne ako ho má tráviť.

Ak zabudnem na fakt, že niektoré kabíny ťahačov sú vybavené lepšie, ako izby v sieťových hoteloch, tak sa divím, že sa iniciatívy uberajú týmto smerom. Ak teda kabína NIE JE vhodná na týždenný odpočinok v trvaní 45h, tak predsa NEMÔŽE byť vhodná ani na týždenný odpočinok v trvaní 24h a teda NEMÔŽE byť vhodná ani na čerpanie denného odpočinku.
Alebo lôžko vodiča raz lôžkom je, a potom už nie?
Ako to bude napríklad so švédskym vodičom, ktorý je na ceste do Portugalska? Ten sa predsa za 5 dní nestihne vrátiť. Dostane pokutu aj on? Alebo fínsky vodič na ceste do Grécka? Budú pokutovaní aj títo vodiči, alebo sa postihy budú týkať len vodičov OST BLOKU?

Ako to bude s vodičom, ktorý zo Slovenska vyrazí vo štvrtok a bude stáť víkend na ceste, pretože je zákaz jazdy kamiónov?

Ja viem, že za toto všetko si sčasti môžu aj dopravcovia OST bloku. Hlavne aj tým, že si kvalitných vodičov nechali za drobné ukradnúť . Teda umožnili fungovanie schránok. Môžu si za to aj vodiči, ktorý vykonávajú kabotážne prepravy, sú dlho na turnuse a nebránia sa.

Divím sa, že v OST bloku sa nespájajú iniciatívy typu Provo, Sdružení řidiču CZ a pod., do proti iniciatívy. Aby existovala rovnováha. Aby existoval protipól CTLE, do ktorej sa spojili iniciatívy NL, B, D, F, I, S...

Možno naša vlastná krátkozrakosť. Možno len strkanie hlavy do piesku, ktoré sa ale môže škaredo vypomstiť.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  138
  •  | 
  • Páči sa:  710x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu